LOTOS grupa nolēma savu ražotni Gdanskā Polijā veidot 1971.gada 7.martā. Pēc 4 gadiem šeit tika izveidota viena no vismodernākajām naftas produktu ražotnēm Eiropā. Lotos ražotās bāzes eļļas ir augstas kvalitātes, ko izvēlas pasaulē atpazīstamas eļļu preču zīmes, ne tikai Lotos. Šobrīd LOTOS grupai ir degvielas uzpildes staciju tīkls ar vairāk nekā 600 uzpildes stacijām. LOTOS OIL Sp.z o.o ir daļa no LOTOS grupas. Kompānija darbība ietver naftas produktu ražošanu un izplatīšanu, to vidū ir degviela, bituma produkti, auto eļļas, industriālās eļļas un smērvielas, eļļu bāzes, auto kosmētika un ķīmija. Lotos Oil ir videi draudzīgs uzņēmums, tirgus līderis savā sektorā, kurš nepārtraukti uzlabo savu darbinieku profesionālo izaugsmi, zināšanas, veicinot sadarbības partneru uzticību. Šobrīd Lotos Oil ir trīs ražošanas centri - Gdanskā, Czechovicē un Jaslo, kā arī distrbūcijas cetri Piotrkovā, Trybunalski, tirdzniecības ofiss Varšavā un administrācijas birojs Katovicē.
Dzinēju eļļu specifikācijas - API un ACEA
Izvēloties automašīnas dzinējam eļļu, tās parametri ir atrodami transporta līdzekļa lietošanas instrukcijā. Tos var salīdzināt ar informāciju uz produkta iepakojuma.
Transporta līdzekļu dzinēju eļļas iespējams izvēlēties pēc SAE, API, ACEA un transporta līdzekļa ražotājrūpnīcas noteiktajām specifikācijām.
API (American Petroleum Institute) sevī ietver:
1) Benzīna dzinēju eļļu klases: SA…SM;
2) Dīzeļdzinēju eļļu klases: CA…CI-4.
Jo alfabētā tālāks otrais specifikācijas burts un lielāks skaitlis, jo ar to saprot, ka tā ir augstākas klases eļļa.
Salīdzinot ar API klasifikācijas sistēmu, ACEA specifikācijās ir labāk ievērotas patreiz aktuālāko Eiropas motoru un braukšanas apstākļu prasības.
ACEA (Asociation of European Automotive Manufacturers)
1) Vieglo automašīnu benzīna un dīzeļdzinēju eļļu klases: A1/B1, A3/B3, A3/B4 un A5/B5.
2) Vieglo automašīnu benzīna dzinēju, kas aprīkoti ar izplūdes gāzu pēcapstrādi (eļļas saderīgas ar katalizatoriem) eļļu klases: C1, C2 un C3.
3) Smago automašīnu dīzeļdzinēju eļļu klases: E2, E4, E6 un E7, E9.
Eiropas Savienībā atļauto dzinēju tilpumi ir mazāki, dzinēji ir speciāli noregulēti un tajos izmantotas daudzvārstu sistēmas. Arvien populārāki kļūst turbokompresori.
Daudzi auto ražotāji paralēli ACEA un API specifikācijām nosaka un publicē savas izgatavotājrūpnīcas standartus, kuri dažkārt ir augstāki par ACEA un API noteiktajiem.
SAE (Society of Automotive Engineers) - eļļu viskozitātes klasifikācija
SAE norāda eļļas viskozitātes pakāpi.
VISKOZITĀTE - ir šķidruma īpašība, kas nosaka eļļas plūstamību. Jo augstāka viskozitāte, jo biezāks šķidrums (jo mazāka tās plūstamība, jo lielāka viskozitāte).
Jo zemāka eļļas viskozitāte, jo vairāk tā saglabās plūstamību auksto temperūru laikā iedarbinot dzinēju.
VISKOZITĀTES INDEKSS ir eļļas viskozitātes izmaiņas atkarībā no temperatūras. Jo augstāks viskozitātes indekss, jo mazāk eļļas viskozitāte ir atkarīga no temperatūras. Eļļai ar augstāku viskozitātes indeksu piemīt labāka plūstamība pie zemām temperatūrām (auksta dzinēja iedarbināšana) un augstāka viskozitāte pie temperatūrām jau iedarbinātā dzinējā.
Ziemas eļļas: SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W - apzīmējās ar numuru un burtu “W”.
Vasaras eļļas: SAE 20, 30, 40, 50, 60 - apzīmē numuru bez burtiem.
Universālās eļļas: SAE 0W-20, 0W-30, 0W-40, 0W-50, 0W-60, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 5W-60, 10W-20, 10W -30, 10W-40, 10W-50, 10W-60, 15W-30, 15W-40, 15W-50, 15W-60, 20W-30, 20W-40, 20W-50, 20W-60. Apzīmējums sastāv no kombinācijas ziemas un vasaras sērija, atdalītas ar svītriņām.
Aukstos ziemas apstākļos dzinēja eļļai jābūt pietiekami šķidrai, lai transporta līdzekli varētu iedarbināt viegli un droši.
Uzkarsētai eļļai jābūt tik biezai, lai izveidotos pietiekami liels eļļas slānis, kas spētu aizsargāt no priekšlaicīgas nodilšanas detaļas, kas motorā berzējas viena pret otru.
Divtaktu eļļu klasifikācija
API divtaktu dzinēju eļļu klasifikācija (American Petroleum Institute)
1) Ar gaisu dzesējamo divtaktu dzinēju eļļas klases: TA, TB un TC.
2) Laivu divtaktu dzinējiem – TD.
Jo alfabētā tālāks otrais burts, jo tā ir augstākas klases eļļa.
JASO divtaktu dzinēju eļļu klasifikācija (Japanese Automobile Standarts Organisation)
Divtaktu dzinēju eļļas klases: FA, FB un FC.
Jo alfabētā tālāks otrais specifikācijas burts, jo tā ir augstākas klases eļļa.
ISO divtaktu dzinēju eļļu klasifikācija
(Klasifikācija pamatā balstīta uz JASO specifikācijām.)
Dzinēju eļļas klases: E-GB, E-GC un E-GD.
Jo alfabētā tālāks trešais specifikācijas burts, jo tā ir augstākas klases eļļa.
NMMA divtaktu dzinēju eļļu klasifikācija (National Marine Manufacture Asociation)
Divtaktu dzinēju eļļas standarts laivu piekarināmo motoru dzinējiem: TC-W3.
Dzinēju eļļas maiņas intervāli
Nosakot eļļas maiņas intervālus, ņem vērā atšķirības starp ideālajiem un praktiskajiem braukšanas apstākļiem. Transporta līdzekļu ražotāju ieteiktie eļļas maiņas intervāli vairāk attiecas uz ideālajiem apstākļiem, t.i. braucot lielu attālumu vienmērīgā ātrumā.
Intensīva braukšana pilsētā noteikti prasīs lielāku dzinēja slodzi un līdz ar to arī īsākus eļļas maiņus intervālus.
API iesaka saīsinātus eļļas maiņas intervālus:
1) kad auto ilgāku laiku darbojas tukšgaitā;
2) braucot pa smilšainām un putekļainām vietām;
3) braucot aukstā laikā, kad dzinējs nav uzsilis;
4) pie maziem braukšanas attālumiem (<15 km);
5) velkot citu transportlīdzekli, piekabi;
6) dzinēju smagi noslogojot citā veidā.
Jāņem vērā, ka mēs dzīvojam mainīgos klimata apstākļos. Šeit lielākā daļa transporta līdzekļu brauc tieši augstāk minētajos nelabvēlīgākajos apstākļos, tāpēc tiem eļļas maiņa nepieciešama biežāk nekā instrukcijā minēts.
Eļļas patēriņš būs lielāks pie lielākas jaudas, dzinēja nolietojuma, temperatūras svārstībām, neprecīzas eļļas viskozitātes. Šķidru eļļu auto tērēs vairāk nekā biezu.
Reizēm jums var tikai šķist, ka auto eļļu sācis tērēt vairāk, tad jāpārliecinās, vai mērījuma laikā mērkociņš sasniedza kartera apakšu, un mēģiniet atcerēties, vai neesat braucis dažādos braukšanas apstākļos - aukstā laikā vai sastrēgumos.
*Ievēro! Savlaicīgi nerūpējoties par gaisa filtru nomaiņu, dzinējā kopā ar gaisu var nonākt smiltis un putekļi. Tās var iekļūt eļļas tvertnē un sistēmā, kas paātrinās eļļas oksidēšanos un dzinēju detaļu nodilšanu.
Transmisiju eļļu specifikācija
API (American Petroleum Institute)
1) GL-1 – eļļa bez piedevām.
2) GL-4 – eļļa, kas bagātināta ar EP piedevām.
3) GL-5 – eļļa, kas bagātināta ar lielu EP piedevu daudzumu. Piemērota darbībai smagas noslodzes un intensīvos darba apstākļos. Derīga hipoidālajām asīm.
4) MT-1 – eļļa, kas izstrādāta speciāli mehāniskajām transmisijām.
Transmiju eļļu viskozitātes klasifikācija SAE (Society of Automotie Engineers) norāda eļļas viskozitātes pakāpi.
Transmisiju eļļu SAE klasifikācija atšķiras no dzinēju eļļu SAE. Transmisiju eļļām rādītāji ir augstāki.
Atsevišķi transporta līdzekļu ražotāji iesaka transmisijām izmantot dzinēju eļļu, kura ir pietiekami bagātināta ar nepieciešamajām piedevām.