🛢️ Naftas industrijas attīstība Polijā – no atklājuma līdz ORLEN OIL

1853 – Ignacy Łukasiewicz, Jan Zeh iegūst naftu ar frakcionētu destilāciju.
1853. 31. jūlijs – Pirmo reizi pasaulē petrolejas gaisma izmantota operācijā Ļvovā.
1854 – Pasaulē pirmais naftas urbums Bóbrkā (Polijā).

⚙️ Institucionālā attīstība

1944 – 1945 – Izveidots Centrālais Naftas Produktu Birojs (CPN) – valsts degvielas tirdzniecības monopols.
1958 – Ieviesta CPN vizuālā identitāte (autors: Ryszard Bojar).

🏭 Apvienošanās un pārmaiņas

1998 – Apvienoti CPN S.A. un Petrochemia Płock S.A., radot pamatu nacionālajam naftas koncernam.
1999 – Izveidots PKN S.A. (Polish Oil Concern). Tiek izvēlēts jauns zīmols: ORLEN (“ērglis + enerģija”).

🦅 ORLEN zīmola dzimšana

2000 – Profesora Henryk Chyliński radītais ērgļa logotips kļūst par ORLEN simbolu.
2000. 3. aprīlis – Oficiāli ieviests nosaukums ORLEN.

🔧 ORLEN OIL un Platinum

2002 – Petro Oil kļūst par ORLEN OIL, tiek radīta pirmā Platinum motoreļļa.
2003 – Pilns Platinum produktu klāsts tirgū.
2005 – Izveidots ORLEN OIL Česko (Čehijā).
2010 – Izveidots apvienotais Platinum Oil izplatīšanas uzņēmums Lodzā.

🚀 Mūsdienas

2014 – Izveidots Centrālais klientu apkalpošanas birojs.
2015 – PKN ORLEN iegādājas ORLEN OIL ražošanas aktīvus.
2023 – ORLEN OIL un LOTOS Oil apvienojas, kļūstot par globālu smērvielu ražotāju.

Dzinēju eļļu specifikācijas - API un ACEA
Izvēloties automašīnas dzinējam eļļu, tās parametri ir atrodami transporta līdzekļa lietošanas instrukcijā. Tos var salīdzināt ar informāciju uz produkta iepakojuma.
Transporta līdzekļu dzinēju eļļas iespējams izvēlēties pēc SAE, API, ACEA un transporta līdzekļa ražotājrūpnīcas noteiktajām specifikācijām.

API (American Petroleum Institute) sevī ietver:

1) Benzīna dzinēju eļļu klases: SA…SM;
2) Dīzeļdzinēju eļļu klases: CA…CI-4.

Jo alfabētā tālāks otrais specifikācijas burts un lielāks skaitlis, jo ar to saprot, ka tā ir augstākas klases eļļa.

Salīdzinot ar API klasifikācijas sistēmu, ACEA specifikācijās ir labāk ievērotas patreiz aktuālāko Eiropas motoru un braukšanas apstākļu prasības.
 
ACEA (Asociation of European Automotive Manufacturers)

1) Vieglo automašīnu benzīna un dīzeļdzinēju eļļu klases: A1/B1, A3/B3, A3/B4 un A5/B5.
2) Vieglo automašīnu benzīna dzinēju, kas aprīkoti ar izplūdes gāzu pēcapstrādi (eļļas saderīgas ar katalizatoriem) eļļu klases: C1, C2 un C3.
3) Smago automašīnu dīzeļdzinēju eļļu klases: E2, E4, E6 un E7, E9.

Eiropas Savienībā atļauto dzinēju tilpumi ir mazāki, dzinēji ir speciāli noregulēti un tajos izmantotas daudzvārstu sistēmas. Arvien populārāki kļūst turbokompresori.

Daudzi auto ražotāji paralēli ACEA un API specifikācijām nosaka un publicē savas izgatavotājrūpnīcas standartus, kuri dažkārt ir augstāki par ACEA un API noteiktajiem.

SAE (Society of Automotive Engineers) - eļļu viskozitātes klasifikācija
SAE norāda eļļas viskozitātes pakāpi.
VISKOZITĀTE - ir šķidruma īpašība, kas nosaka eļļas plūstamību. Jo augstāka viskozitāte, jo biezāks šķidrums (jo mazāka tās plūstamība, jo lielāka viskozitāte).
Jo zemāka eļļas viskozitāte, jo vairāk tā saglabās plūstamību auksto temperūru laikā iedarbinot dzinēju.
 
VISKOZITĀTES INDEKSS ir eļļas viskozitātes izmaiņas atkarībā no temperatūras. Jo augstāks viskozitātes indekss, jo mazāk eļļas viskozitāte ir atkarīga no temperatūras. Eļļai ar augstāku viskozitātes indeksu piemīt labāka plūstamība pie zemām temperatūrām (auksta dzinēja iedarbināšana) un augstāka viskozitāte pie temperatūrām jau iedarbinātā dzinējā.
 
Ziemas eļļas: SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W - apzīmējās ar numuru un burtu “W”.
Vasaras eļļas: SAE 20, 30, 40, 50, 60 - apzīmē numuru bez burtiem.
 
Universālās eļļas: SAE 0W-20, 0W-30, 0W-40, 0W-50, 0W-60, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 5W-60, 10W-20, 10W -30, 10W-40, 10W-50, 10W-60, 15W-30, 15W-40, 15W-50, 15W-60, 20W-30, 20W-40, 20W-50, 20W-60. Apzīmējums sastāv no kombinācijas ziemas un vasaras sērija, atdalītas ar svītriņām.
 
Aukstos ziemas apstākļos dzinēja eļļai jābūt pietiekami šķidrai, lai transporta līdzekli varētu iedarbināt viegli un droši.
 
Uzkarsētai eļļai jābūt tik biezai, lai izveidotos pietiekami liels eļļas slānis, kas spētu aizsargāt no priekšlaicīgas nodilšanas detaļas, kas motorā berzējas viena pret otru.

Divtaktu eļļu klasifikācija
 
API divtaktu dzinēju eļļu klasifikācija (American Petroleum Institute)
1) Ar gaisu dzesējamo divtaktu dzinēju eļļas klases: TA, TB un TC.
2) Laivu divtaktu dzinējiem – TD.
Jo alfabētā tālāks otrais burts, jo tā ir augstākas klases eļļa.
 
JASO divtaktu dzinēju eļļu klasifikācija (Japanese Automobile Standarts Organisation)
Divtaktu dzinēju eļļas klases: FA, FB un FC.
Jo alfabētā tālāks otrais specifikācijas burts, jo tā ir augstākas klases eļļa.
 
ISO divtaktu dzinēju eļļu klasifikācija
(Klasifikācija pamatā balstīta uz JASO specifikācijām.)  
Dzinēju eļļas klases: E-GB, E-GC un E-GD.
Jo alfabētā tālāks trešais specifikācijas burts, jo tā ir augstākas klases eļļa.
 
NMMA divtaktu dzinēju eļļu klasifikācija (National Marine Manufacture Asociation)
Divtaktu dzinēju eļļas standarts laivu piekarināmo motoru dzinējiem: TC-W3.

Dzinēju eļļas maiņas intervāli
 
Nosakot eļļas maiņas intervālus, ņem vērā atšķirības starp ideālajiem un praktiskajiem braukšanas apstākļiem. Transporta līdzekļu ražotāju ieteiktie eļļas maiņas intervāli vairāk attiecas uz ideālajiem apstākļiem, t.i. braucot lielu attālumu vienmērīgā ātrumā.
Intensīva braukšana pilsētā noteikti prasīs lielāku dzinēja slodzi un līdz ar to arī īsākus eļļas maiņus intervālus.
 
API iesaka saīsinātus eļļas maiņas intervālus:
1) kad auto ilgāku laiku darbojas tukšgaitā;
2) braucot pa smilšainām un putekļainām vietām;
3) braucot aukstā laikā, kad dzinējs nav uzsilis;
4) pie maziem braukšanas attālumiem (<15 km);
5) velkot citu transportlīdzekli, piekabi;
6) dzinēju smagi noslogojot citā veidā.
 
Jāņem vērā, ka mēs dzīvojam mainīgos klimata apstākļos. Šeit lielākā daļa transporta līdzekļu brauc tieši augstāk minētajos nelabvēlīgākajos apstākļos, tāpēc tiem eļļas maiņa nepieciešama biežāk nekā instrukcijā minēts.
 
Eļļas patēriņš būs lielāks pie lielākas jaudas, dzinēja nolietojuma, temperatūras svārstībām, neprecīzas eļļas viskozitātes. Šķidru eļļu auto tērēs vairāk nekā biezu.
 
Reizēm jums var tikai šķist, ka auto eļļu sācis tērēt vairāk, tad jāpārliecinās, vai mērījuma laikā mērkociņš sasniedza kartera apakšu, un mēģiniet atcerēties, vai neesat braucis dažādos braukšanas apstākļos - aukstā laikā vai sastrēgumos.
 
*Ievēro! Savlaicīgi nerūpējoties par gaisa filtru nomaiņu, dzinējā kopā ar gaisu var nonākt smiltis un putekļi. Tās var iekļūt eļļas tvertnē un sistēmā, kas paātrinās eļļas oksidēšanos un dzinēju detaļu nodilšanu.

Transmisiju eļļu specifikācija
API (American Petroleum Institute)

1) GL-1 – eļļa bez piedevām.
2) GL-4 – eļļa, kas bagātināta ar EP piedevām.
3) GL-5 – eļļa, kas bagātināta ar lielu EP piedevu daudzumu. Piemērota darbībai smagas noslodzes un intensīvos darba apstākļos. Derīga hipoidālajām asīm.
4) MT-1 – eļļa, kas izstrādāta speciāli mehāniskajām transmisijām.
 
Transmiju eļļu viskozitātes klasifikācija SAE (Society of Automotie Engineers) norāda eļļas viskozitātes pakāpi.
 
Transmisiju eļļu SAE klasifikācija atšķiras no dzinēju eļļu SAE. Transmisiju eļļām rādītāji ir augstāki.
Atsevišķi transporta līdzekļu ražotāji iesaka transmisijām izmantot dzinēju eļļu, kura ir pietiekami bagātināta ar nepieciešamajām piedevām.

 
SIA DANS G, PVN reģ. LV40003307817, Priežu 12, Ikšķile, Ikšķiles novads, Latvija, LV5052. Bankas konts: SEB Banka, UNLA LV2X, LV42UNLA0001200469721. Preču izsniegšana: Cesvaines 3, Rīga, LV1073, Birojs: Zemitanu 9, Rīga, LV1012. T: 371 28665844
Visas tiesības aizsargātas

2025 Dans - G